Prawa autorskie

Wszystkie zdjęcia wykonane przeze mnie są moją własnością i nie wyrażam zgody na ich przetwarzanie i wykorzystywanie do innych celów.

niedziela, 28 czerwca 2015

✿ PRAGNIENIA PODNIEBIENIA ✿ - Batony białkowo - owsiane

Pierwszy wpis z serii  ✿ PRAGNIENIA PODNIEBIENIA ✿  będzie zawierał przepis na moje ulubione batoniki proteinowo-owsiane ;-)




Potrzebne składniki:
✿ 2/3 szklanki oleju kokosowego (organicznego)
✿ 3/4 szklanki masła orzechowego (niesłodzonego ze 100% orzechów) 
✿ 1/2 szklanki miodu (naturalnego)
✿ 2,5 szklanki płatków owsianych (nie błyskawicznych)
✿ 1 lub 2 miarki ulubionej odżywki białkowej
✿ cynamon i/lub troszkę imbiru według uznania

opcjonalnie:

✿  1/2 szklanki wiórek kokosowych (niesłodzonych)
✿  1 szklankia kuleczek z gorzekiej czekolady (minimum 70% zawartości kakao)
✿  1/2 szklanki rozdrobnionych niesłodzonych suszonych owoców - żurawina, rodzynki, jagody goji



Do zrobienia tych batonów potrzebne będą produkty tłuste czyli olej kokosowy, masło orzechowe oraz mód. Masło orzechowe stanowi tu podstawę smaku i słodyczy więc miodu dadajemy mniej, aby batony nie były zbyt słodkie. Składniki suche to płatki owsiane, koniecznie górskie lub inne, byle by nie błyskawiczne, odżywka białkowa oraz opcjonalnie wiórki kokosowe i/lub płatki/kuleczki gorzkiej czekolady, które muszą mieć minimum 70% kakao. Odżywka, wiórki i czekolada również dodadzą słodyczy batonom, dlatego te składkniki również trzeba dodawać według preferencji smakowych na słodkie. Wszystkie te składniki są bardzo zdrowe, bogate w bardzo nienasycone tłuszcze, proteiny oraz węglowodany dodające energii na cały dzień.

Tym razem do wykonania batonów użyłam masła orzechowego Meridian Crunchy Peanut Butter, masło ze 100% orzechów, niesłodzone, które doskonale smakuje i jest idealne do takich wyrobów. Olej kokosowy to Biona Coconut Virgin Oil, który ma raczej stałą konsystencję i nie zawsze uda mi się odmierzyć idealnie 2/3 szklanki, ale najważniejsze, że jest to bardzo czysta wersja oleju kokosowego a to jest dla mnie najważniejsze. Miodu używam już znacznie mniej niż na samym początku, gdyż 1/2 szklanki czyni batony już za słodkie, ale jest to najzdrowszy zamiennik cukru mimo wysokiej kaloryczności, więc jeśli chcecie zrobić batony ekstremalnie słodkie to 1/2 szklanki będzie idealną ilością. Płatki owsiane to Breakfast Muesli Base Neals Yard Wholefoods czyli mieszanka róznych płatków owsianych, żytnich i razowych. Odżywka białkowa to miarka Scitec Nutrition 100% WHEY PROTEIN PROFESSIONAL smak bananowy, ale idealne do tych batonów byłby smak waniliowy lub czekoladowy ale banan tez pieknie wmieszał się w smak :-) Ponad to dobrze jest dorzucić coś ekstra jak płatki lub kulki z gorzkiej czekolady z minimum 70% kakako, których wrzucamy mniej więcej szklankę. Jeśli nie czekolada to bardziej kokosowo czyli niesłodzone wiórki kokosowe ilość dowolna oraz jakieś suszone owoce jeśli, drobno pokrojone według uznania. Pamiętajcie że ostatnie dwie pozycje są bardzo kaloryczne więc im więcej tym większa kaloryczność batonów. Ja dodałam 1/2 szklanki wiórków kokosowych i 1/2 szklanki suszonej żurawiny. Do całości dodaję też cynamon.

Wykonanie: (banalnie proste)

✿ Suche składniki czyli płatki owsiane, odzywka białkowa, wiórki owoce suszone, kulki/płatki czkoladowe, mieszamy w większej misce,


✿ Tłuste składniki olej, masło i mód podgrzewamy razem w mikrofali przez ok 30 sekund, po wyjęciu, ciepłe, mieszamy aby powstała jednolita masa,


✿ Wszystkie składniki suche i tłuste mieszamy razem, aby powstała jednolita masa,


✿ Przekładamy do żaroodpornego naczynia wyłożonego papierem do pieczenia, wyrównujemy i dociskamy i wkładamy do lodówki na jakieś 3-4 godziny,




✿ Po tym czasie wyjmujemy i kroimy na równe batony.





Jeśli chodzi o wartość kaloryczną to wszystko zależy jakich składników użyjemy. Z blaszki, której użyłam, wychodzi mniej więcej 12 batonów a jeden baton to mniej więcej
323 kcal
tłuszcz 19,6g,
węglowodany 28,6g,
białko 9,0g

Są to wartości obliczone na podstawie strony www.ilewazy.pl oraz aplikacji na telefon MyFitnessPal, gdzie mam wpisany przepis.

Batony są świetne na śniadanie, jako przekąska w ciągu dnia lub jako pobudzacz przed treningiem (najlepiej 1 - 2h przed). Smakują świetnie i szybko zapychają. Wystarczy jeden batonik aby poczuć zastrzyk energii i zapelnienie żołądka no i oczywiście zaspakajają ochotę na słodkie ;-)

Smacznego!!



sobota, 27 czerwca 2015

✿ PRAGNIENIA PODNIEBIENIA ✿ - nowa seria blogu ✎

Uwielbiam jeść! Pokochałam też zdrowe odżywianie i, w związku z tym, postanowiłam stworzyć na moim blogu serię wpisów z moimi ulubionymi przepisami. Będą to oczywiście dietetyczne, zdrowe propozycje, z których często korzystam. Wszystkie są inspirowane pomysłami, które znajduję w internecie lub w gazetkach czy też książkach.



Moimi ulubionymi posiłkami są śniadania, więc będzie tu dużo przepisów na ten najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Uwielbiam też słodkie, co jest moim słabym punktem i wiem już, że zdrowe odżywianie nie musi się wiązać z  zupełnym zerwaniem ze słodyczami. Otóż słodkie może być też zdrowe, ale musi być zrobione wyłącznie ze zdrowych składników. Wśród moich przepisów znajdzie się więc dużo zdrowych słodkich przekąsek. Myślę, że będzie też trochę propozycji obiadowych, choć tu jestem jeszcze mało kreatywna muszę przyznać. Mam jednak nadzieję, że z czasem się to zmieni ;-)

Postaram się przedstawić najdokładniej jak mogę sposób przygotowania a także wartości odżywcze danego posiłku lub produktu. Do tego obliczenia kaloryczności korzystać będę ze strony www.ilewazy.pl oraz aplikacji na telefon MyFitnessPal, z której korzystam codziennie od kilku miesięcy. 

Wszystkie wpisy znajdziecie w odnośniku do strony na górze mojego bloga, gdzie z czasem gdy będzie ich przybywać, posegreguje je na grupy.

Zapraszam!

SMACZNEGO!!